събота, 26 май 2012 г.

НЯКОЛКО ДУМИ ЗА МАНИПУЛАЦИЯТА И ЗАЩО PR КОМУНИКАЦИЯТА ТРЯБВА ДА Е ОТКРИТА И ЧЕСТНА


Публични дела са онези черти на света извън нас, които са свързани с поведението на други човешки същества и дотолкова, доколкото това поведение има допирни точки с нашето, зависимо е от нас и има интерес за нас. Представите в съзнанието на тези хора за тях самите, за останалите, за потребностите им, за целите и взаимоотношенията им, са техните публични възгледи. Тези образи, които определят поведението на цели групи хора или на отделни индивиди, действащи от тяхно име, са обществено мнение. Това пише в книгата си “Общественото мнение” Уолтър Липман.

 

Съществуват редица позволени и непозволени техники за промяната на тези установки (кн. “Психотехника на убеждаващото въздействие”). Английското понятие е SPIN. Идва от въртене, или промяна на обществените възгледи. Понятието е въведено в употреба за пръв път от Едуард Бернайс. Как действа “Бащата на манипулацията”? Чрез индиректната подкрепата от трета страна, която да защитава каузите на неговите клиенти. За да стимулира продажбите на бекон, например, той провежда изследване сред лекари и съобщава, че според техните препоръки хората трябва да закусват здравословно. Той изпраща резултатите на 5 000 лекари заедно с реклама, която описва комбинацията от бекон и яйца като здравословна закуска.

 

Други фактори, които ни подвеждат и въвеждат в света на манипулацията според Липман са: цензура, ограничение от социални контакти, сравнително оскъдно време, което можем да отделяме за публични дела, изкривяването на действителността от многото и сбита информация, трудностите, породени от бедния речник, чрез който трябва да формулираме сложния свят и страхът. Именно този страх крепи един цял измислен свят на Джорш Оруел в книгата му “1984″.

 

Всъщност, ние си представяме това което искаме да си представяме, чувстваме това, което искаме да чувстваме. Ето защо, според теоретика Елизабет Нойл-Нойман ние “възприемаме съобщенията на база на нашата култура, ценности и предварителни възгледи изградени по даден проблем”. Все пак, до известна степен всяко съобщение или новина, предаване или мнение ни влияе по определен, конкретен начин. Затова добре преценявайте каква информация разпространяват медиите и не е ли тя поредната манипулация която иска да изгради нов изкуствен свят – на “едноизмерния човек” (Маркузе). Свят, изграден от маса от потребители, ограничени в свободния избор които се подчиняват несъзнателно на действия, подтикнати от други индивиди.

 

Това са дефектите в следствие на заблуждаващата информация. Не случайно едно от най-разпространените определения в сферата гласят, че пъблик рилейшънс е отличителна управленска функция, която помага за установяване и поддържане на двустепенна комуникация, разбирателство, одобрение и сътрудничество между една организация и нейните потребители. Освен това, пиармените са задължени да спазват Етичния кодекс, да действат в обществен интерес. Задължително е представянето на множество гледни точки, както и специалистите по PR да информират открито, да не премълчават и крият факти.

 

Същото важи в пълна степен и за медиите. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар