Предложенията за промени са наложителни защото конкурсите са договорени предварително, твърдят от българската асоциация на РR агенциите (БАПРА). Единственият начин да работиш с
държавата е да си поставено лице и да делиш печалбата с близки до
властта, или да правиш дъмпинг с много ниска цена, допълват от там.
Ето и предлаганите изменения:
Технически задания
Включване на външни експерти от професионалните организации, които на ниво подготовка на проекта от страна на бенефициента да консултират подходящи дейности.
Въвеждане на минимални професионални критерии към оценяващите експерти, релевантни към обичайните изисквания за ръководител на екип от страна на агенция по подобни проекти.
Да отпаднат изисквания като лиценз за туроператорска дейност и ISO, които по същество нямат отношение към дейностите, свързани с комуникация, информация и публичност.
В критериите за оценка на експертите водещ да бъде опитът, а не видът образование
По-големите поръчки да бъдат разделени на лотове, като правилно и коректно се разделят видовете дейности - реклама, туроператорска дейност, PR, маркетинг и др.
Да се прави разлика между рекламни карета и РR публикации, както и такава по отношение на самите РR публикации (платени и резултат от журналистическо отразяване).
Дейностите в областта на РR да не бъдат разписвани в детайли, а като комуникационни проблеми, като се дава свобода на РR агенциите да предложат творчески решения.
Да няма изискване за предварително остойностяване на събития, без да се уточняват обемът им и основните им параметри.
Услуги
Да се прави много ясно разграничаване на това кои услуги са в сферата РR и кои не.
Да се постави акцент върху концепцията и участниците да се фокусират върху творческата част от проекта.
БАПРА да се ангажира с изготвяне на наръчник за държавната администрация на основните "комуникационни средства и похвати".
Ценообразуване
Въвеждане на задължително перо, отнасящо се до консултантските услуги на РR агенции при изготвянето на ценови оферти. В момента трудът на PR специалистите не е остойностен.
Консултация с външни експерти за максимално допустими и релевантни пазарни цени, за да не се допуска компенсирането на една дейност за сметка на друга.
Оценка
Задължително участие на комуникационни експерти в комисиите, оценяващи техническите предложения във всяка област.
Да се създаде възможност за оценяване усилието на участника да предложи повече публикации от изискания минимум.
Трудовите биографии на експертите от агенцията следва да бъдат част от техническите предложения и да бъдат оценявани с точки, вместо както досега да са в минималните изисквания към кандидатите.
Публикуването на обявите за предстоящи обществени поръчки може да съдържа условие за изпращане на презентации от РR агенциите, които биха послужили за образуване на шортлиста.
Използване на ограничен търг (процедура в две стъпки, на първата се изготвя кратък списък от участници, които са допуснати до втория кръг) вместо открита процедура. Така ще бъдат спестени усилия при оценяването, както и не се губи времето на повечето от кандидатите.
Публично обсъждане на допуснати до шортлиста проекти в присъствие на медии и неправителствени организации за поръчки с големи бюджети.
При процедури за възлагане на РR услуги да се прилага по-често съотношение 80/20 в полза на качеството/оригиналността на предложението за сметка на цената.
Включване на поне двама външни експерти с равно право на глас и на поне двама представители на PR отдел на мястото на счетоводители, юристи, икономисти.
Включване на външни експерти от професионалните организации, които на ниво подготовка на проекта от страна на бенефициента да консултират подходящи дейности.
Въвеждане на минимални професионални критерии към оценяващите експерти, релевантни към обичайните изисквания за ръководител на екип от страна на агенция по подобни проекти.
Да отпаднат изисквания като лиценз за туроператорска дейност и ISO, които по същество нямат отношение към дейностите, свързани с комуникация, информация и публичност.
В критериите за оценка на експертите водещ да бъде опитът, а не видът образование
По-големите поръчки да бъдат разделени на лотове, като правилно и коректно се разделят видовете дейности - реклама, туроператорска дейност, PR, маркетинг и др.
Да се прави разлика между рекламни карета и РR публикации, както и такава по отношение на самите РR публикации (платени и резултат от журналистическо отразяване).
Дейностите в областта на РR да не бъдат разписвани в детайли, а като комуникационни проблеми, като се дава свобода на РR агенциите да предложат творчески решения.
Да няма изискване за предварително остойностяване на събития, без да се уточняват обемът им и основните им параметри.
Услуги
Да се прави много ясно разграничаване на това кои услуги са в сферата РR и кои не.
Да се постави акцент върху концепцията и участниците да се фокусират върху творческата част от проекта.
БАПРА да се ангажира с изготвяне на наръчник за държавната администрация на основните "комуникационни средства и похвати".
Ценообразуване
Въвеждане на задължително перо, отнасящо се до консултантските услуги на РR агенции при изготвянето на ценови оферти. В момента трудът на PR специалистите не е остойностен.
Консултация с външни експерти за максимално допустими и релевантни пазарни цени, за да не се допуска компенсирането на една дейност за сметка на друга.
Оценка
Задължително участие на комуникационни експерти в комисиите, оценяващи техническите предложения във всяка област.
Да се създаде възможност за оценяване усилието на участника да предложи повече публикации от изискания минимум.
Трудовите биографии на експертите от агенцията следва да бъдат част от техническите предложения и да бъдат оценявани с точки, вместо както досега да са в минималните изисквания към кандидатите.
Публикуването на обявите за предстоящи обществени поръчки може да съдържа условие за изпращане на презентации от РR агенциите, които биха послужили за образуване на шортлиста.
Използване на ограничен търг (процедура в две стъпки, на първата се изготвя кратък списък от участници, които са допуснати до втория кръг) вместо открита процедура. Така ще бъдат спестени усилия при оценяването, както и не се губи времето на повечето от кандидатите.
Публично обсъждане на допуснати до шортлиста проекти в присъствие на медии и неправителствени организации за поръчки с големи бюджети.
При процедури за възлагане на РR услуги да се прилага по-често съотношение 80/20 в полза на качеството/оригиналността на предложението за сметка на цената.
Включване на поне двама външни експерти с равно право на глас и на поне двама представители на PR отдел на мястото на счетоводители, юристи, икономисти.
Предложените промени изглеждат резонни. И все пак в първата точка БАПРА изисква да има "Включване
на външни експерти от професионалните организации, които на ниво
подготовка на проекта от страна на бенефициента да консултират подходящи
дейности."
Спорно е кои ще са тези експерти? Представители на кои PR агенции? Какъв ще е критерият по който те самите да се включват при оценяването на проекта? Няма ли да лобират представляваната от тях PR агенция да спечели конкурса? Консолидация на най-големите пазарни играчи - единствено това ли биха гарантирали новите промени, заменяйки старите "лоши практики"?
Използвани са материали от в. "Капитал"
Няма коментари:
Публикуване на коментар